چاپ جلد اول و دوم کتاب درسنامه فقه

مراحل تحقیق و تدوین جلد اول و دوم کتاب درسنامه فقه بعد از چندین ماه تلاش توسط حجت الاسلام علیرضا محمدی نژاد و تیم تحقیق و پژوهش موسسه جامعه الاحکام به پایان رسید و توسط انتشارات هاجر به چاپ رسید.

اسلام به عنوان مکتبی آسمانی که هدف خود را سعادت انسان بیان می‌کند، زیربنای‌ ایجادِ جامعه مطلوب و سعادتمندی انسان را عمل درست بر طبق اعتقاد صحیح می‌داند؛ ازاین‌رو در آموزه‌های خود، اصولِ اعتقادی خاصی را بر پیروانش لازم می‌شمارد تا پس از تحقیق لازم، به آن اصول اعتقادی باور و‌ ایمان داشته باشند. همچنین فروعات عملی خاصی را بیان می‌کند؛ که بر هر شخصِ مسلمانی واجب است رفتارِ خود را در حوزه‌ فردی و اجتماعی بر طبق آن فروع تنظیم کند؛ به بیان دیگر، اسلام تنها اعتقاد صحیح را کارساز نمی‌داند، بلکه در مرحله‌ عمل و رفتار نیز مسلمانان را دعوت به انجام خوبی‌ها و پرهیز از بدی‌ها می‌کند.

در هر صورت آن قسمتی که عهده‌دار بخشِ عملی دین است، «فقه» یا «احکام» نام دارد که در حقیقت مجموعه‌ قوانین عملی اسلام، و نشأت گرفته از وحی الهی (قرآن و روایات) است و با بیان معصومان‌ تفسیر و تبیین شده‌اند.

بدون شک، آموزش احکام اسلامی و تشویق مردم به انجام صحیحِ دستورات شرعی، برترین عبادت، و مایه‌ خشنودی خدای متعال است. همچنین رسالت انبیای الهی و معصومان، پس از بیان عقاید و باورهای صحیح، ابلاغ دستورات دینی و دور کردن مردم از گناه و رفتارهای ناشایست بوده است؛ به همین جهت، فراگیران حوزه‌های علمیه -که رسالت اصلی آنان پس از فراگیری علوم اسلامی، تعلیم، ترویج و تبلیغ مذهب حقه‌ تشیع است- زمانی می‌توانند جامعه را به سوی اسلام اصیل هدایت کنند که قادر باشند پس از عمل صحیح به ‌این دستورات شرعی، آنها را به بهترین نحو و شیوه‌ای مناسب برای مردم نیز بیان کنند.

در‌ کتاب درسنامه ی فقه مؤلفه‌های زیر رعایت شده است:

۱. تکنولوژی آموزشی و رعایت استانداردهای تدوین و تألیف درسنامه‌نویسی؛

  • الف) مقدمه‌ها و پیش‌سازمان‌های مناسب؛
  • ب) بیان اهداف آموزشی در ابتدای هر درس؛
  • ج) درجِ جداولِ مفهومی (خلاصه درس) برای هر درس؛

۲. کارگاه‌های مفید و کاربردی؛

۳. مثال‌های بروز و مورد نیاز جامعه‌ مخاطب (بانوان)؛

۴. بیان حکمت‌های فراوان؛

۵. توضیح واژه‌ها و اصطلاحات؛

۶. طراحی زیبا و چشم‌نواز؛

۷. درجِ درختواره و نمودارهای جذاب و کاربردی؛

۸. زبانی ساده، روشن و به دور از اصطلاحات پیچیده فقهی؛

۹. مشخص کردنِ مواردِ اتفاق فتوا میان مراجع عظام؛

۱۰. پرداختن به موضوعاتِ موردِ نیاز و کاربردی در هر سه جلد از درسنامه فقه؛

۱۱. استفاده از احادیثِ انگیزشی فراوان؛

۱۲. پرسش‌های متعدد میانی با عناوین و اهدافِ متنوع در متن درس‌ها؛

۱۳. پرسش‌ها و تمرین‌های جذاب، کاربردی و پژوهشی در پایانِ هر درس؛

۱۴. استفاده از تصاویر آموزشی و انگیزشی در متنِ درسیِ فراگیران؛

۱۵. بهره‌مندی از نظرات، تجربیات و پیشنهادهای بیش از پنجاه نفر از اساتید فقه و احکام در سراسرِ کشور؛

۱۶. بررسی ویژه‌ احکامِ دماء ثلاثه توسطِ بخشِ پاسخگوییِ دفتر مقام معظم رهبری، برترین اساتیدِ حوزه‌ علمیه‌‌ خواهران، جامعه‌الزهرا و اساتیدِ مؤسسه‌ جامعه الاحکام.

از خداوند متعال مسألت دارم که تلاش‌های خالصانه گروه تألیف و تدوین و همکاران عزیز ما را قبول، و ما را در رسیدن به ‌اهداف خود در تنظیم این کتاب آموزشی یاری فرماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *