مصاحبه خبرگزاری رسا با مدیریت موسسه جامعه الاحکام

حجت الاسلام محمدی نژاد از آغاز ثبت نام دوره کوتاه مدت تربیت مربی تخصصی احکام در چهار سطح خبرداد و گفت: در پایان هر سطح به افراد گواهینامه معتبر اعطا می شود.

حجت الاسلام علیرضا محمدی نژاد استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری دوره کوتاه تخصصی تربیت مدرس احکام خبر داد و عنوان کرد: این دوره پیش از این نیز در بعضی از مدارس حوزه علمیه قم به صورت آزمایشی برگزار شده بود که این دوره به صورت رسمی و با همکاری پژوهشکده بین المللی آفاق نور بیان برگزار می می شود.

حجت الاسلام علیرضا محمدی نژاد

وی با بیان این که جلسات به صورت کارگاهی و کارورزی خواهد بود، ابراز داشت: دوره تخصصی تربیت مدرس احکام، در چهار سطح برگزار خواهد شد؛ سطح یک دوره در ۳۲ جلسه ۲ ساعتی و هفته ای دو روز برگزار خواهد شد.

طراح و مربی دوره آموزش تخصصی احکام اضافه کرد: از بیش از ۲۰۰ نفر شرکت کننده در این دوره ۳۲ نفر برای مصاحبه  دعوت خواهند شد که از میان آنها  ۱۲ نفر  به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر به عنوان معاونین کلاس پذیرش خواهند شد.

وی با بیان این که ما در هر دوره پس از مصاحبه،  ۶ نفر را به عنوان علی البدل انتخاب می کنیم، خاطرنشان کرد: این کار به این دلیل است که در صورت غیبت اعضای اصلی و هر گونه انصراف، این افراد جایگزین آنها بشوند.

حجت الاسلام محمدی نژاد در ادامه با اشاره به اهداف دوره یادآور شد: با توجه به تقاضاهای بسیار زیادی که از مراکز و نهادهای مختلف اعم از حوزوی، مذهبی و  ارگان های خصوصی و دولتی از ما وجود دارد، امیدواریم با اتمام سطح چهار، بتوانیم افراد مسلطی در زمینه های پاسخگویی، بیان احکام (منبر فقهی)، تالیف احکام و حتی اجرای برنامه در رسانه ی ملی داشته باشیم.

وی از اعطای گواهینامه رسمی در پایان هر سطح به متقاضیان خبرداد و عنوان کرد: این گواهینامه به افرادی داده می شود که  حد نصاب ارتقای به سطح بالاتر را داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: سرفصل موضوعاتی که در دوره سطح یک تربیت مدرس احکام تدریس خواهد شد مواردی است که ازجمله آن روش ها و ضوابط احکام آموزی، مطالعه و یادسپاری قاعده مند، اصول مهم در بیان احکام و منبر فقهی، بایدها و نبایدها در بیان احکام بانوان و روش تدریس نموداری و احکام در صحنه است.

وی دقایق اصطلاحات فقهی و قواعد فقهی و اصولی پر کاربرد را از دیگر سرفصل های آموزشی و اهداف برگزاری این دوره برشمرد و خاطرنشان ساخت: همین طور کتابشناسی احکام و کتب فقهی، تاریخ رساله نویسی، نقد و بررسی کتاب های فتوایی و تولیدات احکام، قواعد و راهکارهای سوژه یابی و ایده پردازی، مهارت های پاسخ گویی و پاسخ یابی، موضوع شناسی احکام فقهی و شبهات فقهی نیز به طلاب در این دوره آموزش داده می شود.

حجت الاسلام محمدی نژاد اضافه کرد: از دیگر سرفصل های آموزشی این دوره می توان به انگیزش، هیجان و گفتمان سازی، زیبایی ها و جاذبه های فقه، تکنولوژی آموزشی، خلاقیت، نوآوری و ابزار سازی،  مهارت های تدریس و کلاس داری، روش تحقیق و پژوهش در احکام، سناریو نویسی احکام، نکات مهم و بایدها و نبایدها در تالیف کتاب های احکام و ابزارهای جدید و استفاده از آن در کلاس اشاره کرد.

وی دعوت از برگزیدگان دوره برای شرکت در دوره تکمیلی تخصصی و اولویت برای همکاری با گروه فقه و احکام پژوهشکده بین المللی آفاق را از دیگر مزایای ثبت نام طلاب در این دوره برشمرد و خاطرنشان کرد: این دوره در ۳۲ جلسه دو ساعته برگزار می شود و علاقه مندان می توانند تا تاریخ ۱۴ آذرماه با مراجعه به سایت بنیاد تخصصی احکام به آدرس btahkam.ir ثبت نام کنند.

طراح و مربی دوره آموزش تخصصی احکام ابراز داشت: علاقه مندان در صورت بروز مشکل می توانند با شماره تلفن ۰۹۱۰۵۸۳۷۱۹۰ تماس گرفته یا با مراجعه به پژوهشکده بین المللی آفاق واقع در خیابان جمهوری، کوچه ۶، پلاک ۴، طبقه ۳ مراجعه کنند.

وی ادامه داد: شروع کلاس ها از روز دوشنبه ۱۹ آذرماه خواهد بود و کلاس ها روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۸ تا۲۰ در پژوهشکده آفاق برگزار می شود.

حجت الاسلام محمدی نژاد در ادامه تأکید کرد: حوزه های علمیه سراسر کشور می توانند جهت برگزاری این دوره ها از طریق سایت بنیاد تخصصی احکام به آدرس btahkam.ir  اقدام کنند؛ این دوره ها برای طلاب شهرستانی با درخواست حوزه ی علمیه ی شهرستان، طی سه روز (در قم و شهرستانها) به صورت فشرده و کارگاهی نیز برگزار می شود.

نکته: در حال حاظر تنها وبسایت رسمیِ موسسه ی جامعه الاحکام، پایگاه جامعه الاحکام، با آدرس https://www.jameatolahkam.ir میباشد؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *