در طراحی و صفحه پردازی این کتابِ آموزشی سعی شده است تا از ظرفیتهای تصویری و گرافیکی نهایت استفاده به عمل بیاید و از نمادها، الگوها، رنگها، فونتها و سایر عناصر بصری در جهتِ سرعت بخشی به انتقال مفاهیمِ آموزشی و آسانسازیِ هر چه بیشتر آموزش استفاده شود.
بخشی از متن پیشگفتار کتاب
بدون شک، آموزش احکام اسلامی و تشویق مردم به انجام صحیحِ دستورات شرعی، برترین عبادت و مایه خشنودی خدای متعال است. همچنین رسالت انبیای الهی و معصومان، پس از بیان عقاید و باورهای صحیح، ابلاغ دستورات دینی و دور کردن مردم از گناه و رفتارهای ناشایست بوده است؛ به همین جهت، فراگیران حوزههای علمیه -که رسالت اصلی آنان پس از فراگیری علوم اسلامی، تعلیم، ترویج و تبلیغ مذهب حقه تشیع است- زمانی میتوانند جامعه را به سوی اسلام اصیل هدایت کنند که قادر باشند پس از عمل صحیح به این دستورات شرعی، آنها را به بهترین نحو و شیوهای مناسب برای مردم نیز بیان کنند.
در سالهای اخیر تلاشهای ارزشمندی جهتِ تولید کتابهای فتوایی و رسالههای آموزشی احکام صورت گرفته که هر یک از این کوششها در جای خود قابل تقدیر و تشکر است؛ ولی جای خالی کتابی که با در نظر گرفتن مقاطع تحصیلی افراد و نیاز یک طلبه تألیف شده باشد و افزون بر احکام، به چگونگی بیان آن اشاره کند، احساس میشد. بنابراین پس از جلسات متعدد در کارگروه فقه و اصول و «ارشادات» مدیریت محترم حوزههای علمیه خواهران (حجهالاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجتپور)، به این نتیجه رسیدیم که برای اولین بار کنار کتاب درسنامه فقه، کتاب راهنمای تدریس نیز تهیه شود تا با جمع آوری و تنظیم منابع مورد نیاز، اساتید محترم در سراسر کشور بتوانند در حد مطلوب و یکسانی به تدریس این درس با اهمیت بپردازند؛ چرا که:
- روش احکامآموزی دارای اهمیت است؛
- بیانِ احکام، به ممارست و تمرین احتیاج دارد؛
- پاسخگوییِ احکام نیازمندِ مهارت است
- پاسخیابیِ مسائل شرعی به کتابشناسی نیاز دارد؛
- ارتباط احکام با کتابهای نیمهاستدلالی برای آموزش بهتر، مؤثر است؛
- موضوعشناسی میتواند در نشاطِ علمیِ فراگیران نقش مؤثری داشته باشد؛
- کارگاههای احکام در توانمندسازی و تطبیق احکام بر موضوعات دارای اهمیت است؛
- قواعدِ فقهی، کاربردِ مناسبی در پاسخگویی به مسائلِ شرعی دارد؛
- دستهبندیِ مباحثِ فقهی، عاملِ مؤثری در یادگیریِ احکام است.
خادمان شما در حوزه علمیه قم این مهم را عهدهدار شدند و به تهیه و تنظیم کتاب حاضر پرداختند. این کتاب میتواند مقدمه مناسبی برای آموختن کتابهای فقهی نیمهاستدلالی به حساب آید. همچنین با توجه به ساختاری که در تنظیم آن رعایت شده میتواند فراگیران را برای به یاد سپردن هر چه بیشتر احکام شرعی یاری کند.
در این نوشتار، مؤلفههای زیر رعایت شده است:
- تکنولوژی آموزشی و رعایت استانداردهای تدوین و تألیف درسنامهنویسی؛
- کارگاههای مفید و کاربردی؛
- مثالهای بروز و مورد نیاز جامعه مخاطب (بانوان)؛
- بیان حکمتهای فراوان؛
- توضیح واژهها و اصطلاحات؛
- طراحی زیبا و چشمنواز؛
- درجِ درختواره و نمودارهای جذاب و کاربردی؛
- زبانی ساده، روشن و به دور از اصطلاحات پیچیده فقهی؛
- مشخص کردنِ مواردِ اتفاق فتوا میان مراجع عظام؛
- پرداختن به موضوعاتِ موردِ نیاز و کاربردی در هر سه جلد از درسنامه فقه؛
- استفاده از احادیثِ انگیزشی فراوان؛
- پرسشهای متعدد میانی با عناوین و اهدافِ متنوع در متن درسها؛
- پرسشها و تمرینهای جذاب، کاربردی و پژوهشی در پایانِ هر درس؛
- ,...
لازم به ذکر است که برای اولین بار کنار کتاب درسنامه فقه، کتاب راهنمای تدریس نیز تهیه شده است، تا با جمع آوری و تنظیم منابع مورد نیاز، اساتید محترم در سراسر کشور بتوانند در حد مطلوب و یکسانی به تدریس این درس با اهمیت بپردازند. اساتید محترم احکام حوزههای علمیه خواهران کل کشور میتوانند برای تهیه کتاب الکترونیکی راهنمای تدریس فقه جلد اول از طریق وبسایت کتابخوان طاقچه اقدام نمایند.